'Laat verbeteren van kwaliteit aan zorgprofessionals over'

Deze keer aan het woord: Huib Cense, expert Multidisciplinair Gesprek. Huib Cense is chirurg, medisch manager chirurgie en opleider heelkunde in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Huib was vicevoorzitter van de Federatie Medisch Specialisten en voorzitter van de Raad Kwaliteit. Nu is hij bestuurslid bij DICA.

Huib, wat is jouw ervaring met het inter- en multidisciplinaire gesprek over kwaliteit?
'Als chirurgen in een grote regionale vakgroep hadden we behoefte aan een structureel gesprek over kwaliteit. Om van elkaar te weten hoe het er voor staat met de zorg die we aan patiënten leveren en om te leren en te verbeteren. Hiervoor is de Codman-presentatie bedacht waarbij maandelijks een deel van de praktijk (bijvoorbeeld mammacarcinoom of heupfracturen) wordt behandeld; wat zijn de harde uitkomstcriteria, hoe tevreden zijn de patiënten, is de organisatie doelmatig en wat zijn de toekomstplannen? Dit format wordt inmiddels in meerdere ziekenhuizen gebruikt voor kwaliteitsgesprekken in de staf of in vakgroepen. Er wordt gekeken naar wat goed gaat en wat beter kan. Het is een manier om houvast te bieden tijdens multidisciplinaire besprekingen. Door het vaste format en doordat de bespreking periodiek gehouden wordt is mijn ervaring dat het positief werkt. Het is leuk om aan collega’s te laten zien hoe goed het gaat maar ook te vertellen waar de verbeterpunten zitten. Doordat iedereen een keer aan de beurt komt en omdat het niet alleen gaat over complicaties, komt het gesprek over kwaliteit vaak goed op gang. Ik geloof echt dat uiteindelijk de patiënt hier veel baat bij heeft.'

Wat is jouw persoonlijke motivatie om je als expert te verbinden aan het programma Tijd voor Verbinding?
'Als zorgprofessionals zijn wij zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons werk. Goede patiëntenzorg kan alleen geleverd worden door gemotiveerde dokters en verpleegkundigen. Mijn ervaring is dat gesprekken over kwaliteit meestal gevoerd worden naar aanleiding van iets dat niet goed is gegaan en dus nogal ad hoc zijn en een negatieve start hebben. Die gesprekken over complicaties of calamiteiten zijn belangrijk, maar het is leuker en meer motiverend om zaken te bespreken die wel goed zijn gegaan en hoe anderen daarvan kunnen leren. Net als overdrachten en onderwijs zouden we dat soort gesprekken structureel onderdeel moeten maken van ons werk.'

Wanneer vind je dat het programma Tijd voor Verbinding is geslaagd?
'In mijn ogen is het programma een succes als we terug zien dat zorgprofessionals in the lead zijn voor verbeteringen in de zorg; zij snappen de processen èn ze spreken de taal van de werkvloer. Mensen moeten bereid zijn om tijd te steken in kwaliteit. Dan is het nodig om structuur aan te brengen voor reflectie. Daarnaast hoop ik dat we vormen vinden waarbij we dit soort besprekingen kunnen houden met zowel dokters als verpleegkundigen en het liefst ook met input van patiënten. Onderlinge verbondenheid en vertrouwen is belangrijk. Groepscultuur speelt hierin een belangrijke rol. Je hebt collega's, vrienden en kameraden. Niet al je collega’s zijn je vrienden, maar een gevoel van kameraadschap is, denk ik, belangrijk voor het plezier in je werk (geneesplezier) en daarmee voor de kwaliteit van zorg.'

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.