Netwerkbijeenkomst Antistollingsconsulenten
“Patiënteninformatie over Antistolling: hoe doe je dit op maat?”
In samenwerking met Tijd voor Verbinding (TvV) wordt op 18 april 2024 weer een netwerkbijeenkomst georganiseerd voor consulenten - physician assistants, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen, trombosedienstmedewerkers, artsen/arts-assistenten en kwaliteitsfunctionarissen - werkzaam in de antistollingszorg.
Tijdens de netwerkbijeenkomsten gaan we in op inhoudelijke antistolling gerelateerde onderwerpen én is er volop ruimte voor onderlinge uitwisseling en discussie. Dit keer is het thema van de bijeenkomst ‘Patiënteninformatie over Antistolling: hoe doe je dit op maat?’
Wat staat er op het programma?
09.30 – 10.00u |
Inloop |
10.00 – 10.15u |
Opening door dagvoorzitters van het netwerk Dionne Braeken (MUMC+), Martine Deddens (Treant Zorggroep), Wilma Neeleman (Erasmus MC), Natascha van de Bunte (St Jansdal) |
10.15 – 10.45u |
Patiënteninformatie op maat: een praktijkvoorbeeld uit het Erasmus MC Wilma Neeleman & Henja Doornhein, Erasmus MC Vanuit het Erasmus MC is i.s.m. de BeterKeten en met ondersteuning van de Trombosestichting, ingespeeld op het cultuuraspect van patiënteninformatie op maat, door de informatiefolder over antistollingsbehandeling in diverse talen regionaal beschikbaar te stellen. Henja & Wilma nemen ons mee in de opzet, inhoud en uitdagingen van dit initiatief. |
10.45 – 11.00u |
PAUZE |
11.00 - 12.30u
|
Scholing Patiëntcommunicatie: hoe doe je dit op maat? Pharos, : Sanne Niemer Pharos, al 30 jaar een landelijk expertisecentrum voor Gezondheidsverschillen, neemt ons mee in hun visie op het thema ‘Patiëntcommunicatie’ en welke factoren – zoals laaggeletterdheid, cultuur en gezondheidsvaardigheden – van belang zijn om dit op maat te kunnen doen voor de antistollingspatiënt. |
12.30 – 13.30u |
LUNCH |
13.30 – 15.15u (incl. pauze) |
Aan de slag met patiënteninformatie uit je eigen organisatie! O.l.v. experts en taalambassadeurs van Pharos gaan we in subgroepjes aan de slag met de eigen meegebrachte informatiedocumenten. Hoe toegankelijk en leesbaar is jouw eigen patiënteninformatie voor diverse doelgroepen? Wat kan er nog verbeterd worden? |
15.15 – 15.30u |
Afsluiting |
15.30 – 16.30u |
Netwerkborrel |
Praktische informatie
Datum: 18 april 2024
Tijd: 10.00-16.30 uur (incl. lunch en netwerkborrel)
Locatie: De Eenhoorn, Barchman Wuytierslaan 2, 3818 LH Amersfoort
Voor wie:
Physician assistants (PA), verpleegkundig specialisten (VS), verpleegkundigen, trombosedienstmedewerkers, artsen/arts-assistenten, en kwaliteitsfunctionarissen werkzaam in de antistollingszorg (patiëntenzorg en/of beleidsmatige rol) binnen bijvoorbeeld een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum (ZBC), trombosedienst, huisarts of een andere zorgorganisatie.
Voorbereiding
We willen je vragen een folder mee te nemen naar de bijeenkomst die jij dagelijks gebruikt in je werk voor het informeren en/of instrueren van patiënten over (een onderdeel van) antistollingszorg. Tijdens de bijeenkomst gaan we hier namelijk actief mee aan de slag, zodat je de informatie uit de bijeenkomst direct kunt toepassen in je eigen organisatie en werk.
Meld je aan!
Heb je interesse om deel te nemen aan deze bijeenkomst? Meld je dan vóór 11 april 2024 aan via het formulier onderaan deze pagina. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Wanneer je onverhoopt verhinderd bent, stellen we het op prijs je bericht te ontvangen.
Graag tot ziens op 18 april!