Onveilige situaties kunnen binnen elke zorginstelling voorvallen. Hoe medewerkers van klinieken met deze situaties omgaan en wat ze vervolgens doen om deze in de toekomst te voorkomen, is bepalend voor de patiëntveiligheid. Een positieve patiëntveiligheidscultuur is afhankelijk van een kritische houding tegenover het eigen handelen, het melden van incidenten en willen leren van incidenten. Daarbinnen zijn veerkrachtige medewerkers belangrijk om met veranderende omstandigheden om te gaan.
Hoge waardering voor patiëntveiligheid
Driekwart van de medewerkers die deelnamen aan het onderzoek waardeert de patiëntveiligheid in hun eigen kliniek zeer goed of uitstekend. Opvallend was dat medewerkers die geen direct patiëntcontact hebben de patiëntveiligheid gemiddeld beter beoordelen dan de medewerkers die wel met patiënten in contact staan. Ook op andere vlakken zijn medewerkers zonder patiëntencontact iets positiever.
Lees hier het volledige ZKN-bericht over het rapport. Je kunt hier ook het volledige rapport downloaden.