Wat is jouw ervaring met het multidisciplinaire gesprek?
‘Als patiënt heb ik op vele manieren communicatie met zorgverleners maar ook met ondersteunende medewerkers, zoals vrijwilligers en baliemedewerkers. Op een typische “ziekenhuisdag” kom ik op drie afdelingen en heb ik minimaal vijf contactmomenten waarvan het gesprek met de arts het belangrijkste is. Mijn ervaring is als het ware het integrale proces dat ik natuurlijk ook bekijk vanuit mijn bedrijfskundige kennis en ervaring.’
Wat is jouw persoonlijke motivatie om je als expert te verbinden aan het programma Tijd voor Verbinding?
‘Mijn visie is dat je alleen duurzame verbetering kan bewerkstelligen vanuit verbinding, dus de titel van het programma sprak mij direct aan. Toen ik me ging verdiepen in het programma zag ik veel aanknopingspunten met mijn manier van werken in organisaties. Ook probeer ik op diverse manieren op een positieve manier bezig te zijn met mijn situatie als patiënt. Een voorbeeld hiervan is dat ik elk jaar deelnemer ben bij de zogenaamde Gentleman’s Ride. Ook dit gaat over verbinding.’
Wanneer is het programma Tijd Voor Verbinding geslaagd?
‘Het programma is wat mij betreft geslaagd als ik merk dat er een cultuuromslag bewerkstelligd is in de zorg. Vooral het met elkaar doen en de patiënt echt zien als gesprekspartner en individueel kijken wat nodig is voor elke patiënt. Belangrijk is om daarbij het echte gesprek aan te gaan met aandacht voor het geheel.’