In het kort
Sinds 2000 kent het Deventer Ziekenhuis een visie op leren. Leren is een breed begrip en de werkplek blijft de krachtigste leeromgeving. Er werd gewerkt met een leermanagementsysteem (LMS). Hierin staat per functie een deskundigheidsprofiel en, afhankelijk van de werkplek, aanvullende eisen. Met verplichte toetsen, e-learning en praktijkbeoordelingen werd de bekwaamheid van de zorgprofessional getoetst. Dit ging vaak over onderwerpen die een zorgprofessional regelmatig (vaak dagelijks) uitvoert. Er ontstond het gevoel dat het meer ging om vinkjes zetten dan echt leren. Daarom is in 2018 een nieuwe visie op leren geformuleerd. Zelfgestuurd, gepersonaliseerd en werkplekleren zijn de drie belangrijkste kernbegrippen. Meer leren vanuit persoonlijke behoefte; de zorgprofessional ondersteunen vanuit vertrouwen in plaats van controle. In de nieuwe visie op leren is het ‘5 moments of' model* verwerkt, waarbij er verschillende redenen kunnen zijn om formeel of informeel te leren.
'5 moments of' model
|
(1) Nieuw: bij nieuwe kennis of vaardigheden; wanneer je iets voor de eerste keer leert
|
(2) Meer: bij behoefte aan specialisatie; wanneer je meer wilt leren
|
(3) Toepassen: als je het in de praktijk even niet meer weet; toepassen
|
(4) Oplossen: wanneer er iets mis gaat
|
(5) Veranderen: wanneer er zaken veranderen en routines afgeleerd moeten worden
|
‘Bij ons in het Deventer Ziekenhuis bieden we scholing alleen aan als het zinvol is. Of noodzakelijk vanuit een duidelijke (externe) aanleiding of behoefte. Een zorgprofessional draagt zelf verantwoordelijkheid voor het leren, heeft de regie binnen bepaalde kaders over zijn ontwikkeling en is verantwoordelijk voor zijn eigen bekwaamheid/deskundigheid. Wij faciliteren de zorgprofessional.’
Zelfbeoordeling
Er is een profiel op basis van taken gerelateerd aan de functie van de zorgprofessional waarvoor hij bekwaam moet zijn, zoals ook in de wet BIG omschreven. Door middel van een zelfbeoordeling is de zorgprofessional verantwoordelijk om zijn bekwaamheid inzichtelijk te maken en zich hiermee te registreren (bijvoorbeeld voor voorbehouden handelingen).
De zorgprofessional reflecteert in de zelfbeoordeling op onderwerpen uit het basisprofiel en beoordeelt of er extra kennis en/of kunde nodig is. Zijn er veranderingen of is er nieuwe informatie op een onderwerp, dan ontvangt de zorgprofessional een melding (bv. aanpassing in een protocol). Mogelijk dat dan een leeractiviteit moet plaatsvinden. De zorgprofessional is vervolgens vrij in het kiezen van de best passende leeractiviteit.
Learning eXperience Platform (LXP)
Het basisprofiel en de noodzakelijke zelfbeoordelingen staan in het leerplatform. Dit platform ondersteunt de registratie en ondersteunt ook het leren. In het Learning eXperience Platform (LXP, een sociaal leerplatform) zit een eigen algoritme, dat ervoor zorgt dat het platform content aanbiedt dat goed bij de professional past. Het sociale leren staat centraal: professionals kunnen zelf content delen, liken en erop reageren, om zo te leren van en met elkaar.
Uit onderzoek blijkt dat mensen zich het meest betrouwbaar beoordelen wanneer ze reflecteren op een specifieke taak of vaardigheid. De manager heeft hierbij een stimulerende, ondersteunende en monitorende taak.