Het gesprek leuk maken
Het gesprek aangaan over risicomanagement, patiëntervaring en de invloed van cultuur en gedrag daarop. Hoe maak je dat leuk? Vanuit deze uitdaging is het kwaliteits- en gedragsspel ‘In Gesprek’ ontstaan. Het spel is ontwikkeld door het HagaZiekenhuis en LUMC in samenwerking met MEDD, ontwerp- en adviesbureau voor de gezondheidszorg. “Het spel maakte praten en denken over patiëntveiligheid leuk en motiveerde de spelers om het in de dagelijkse praktijk te integreren!”, aldus Clarie Maat van het HagaZiekenhuis.
Concreet
- In het spel doorlopen deelnemers de reis van een patiënt van opname tot ontslag, waarbij verschillende afdelingen bezocht worden. Tijdens het spelen krijgen deelnemers verschillende kennisvragen op de volgende thema’s: (1) patiëntbeleving, (2) risicomanagement of (3) cultuur en gedrag.
- Tussendoor moeten er soms opdrachten uitgevoerd worden en kan er zomaar een onverwachte gebeurtenis plaatsvinden.
- Als alle afdelingen van de patiënt bezocht zijn en de vragen en opdrachten goed zijn volbracht, wordt de patiënt ontslagen.
- De deelnemer die de meeste patiënten ontslaat is de winnaar.
Het spel wordt bij voorkeur multidisciplinair gespeeld met 4-8 mensen, maar kan ook met minder of meer mensen gespeeld worden. De deelnemers zijn personen die bij een bepaald (zorg)proces betrokken zijn. De speeltijd is variabel en het doel is om een dialoog tussen zorgverleners (en patiënten) te stimuleren.
Bij elk spel is er een spelbegeleider aanwezig. Dit is vaak een adviseur kwaliteit & veiligheid. De spelbegeleider is belangrijk in de voorbereiding van het spel en het faciliteren tijdens het spelen. De spelbegeleider heeft de antwoorden op de vragen en aanvullende documenten voor toelichting of bewustwording om het groepsgesprek met praktijkvoorbeelden te ondersteunen.
Zie hieronder voor voorbeelden van kennisvragen op de verschillende thema’s (risicomanagement, patiëntbeleving en cultuur & gedrag).