In het kort
Het Expertisecentrum Human Factors faciliteert het interprofessioneel (leren) omgaan met human factors. Human factors gaat over fysiologische, psychologische en omgevingsfactoren, die menselijk (team)gedrag beïnvloeden bij het uitvoeren van professionele taken, samenwerking en omgaan met systemen. Het expertisecentrum richt zich vooral op de psychologische en omgevingsfactoren. Op dit moment staat de human factor speak up daarin centraal. Om zorgprofessionals beter toe te rusten om zich op kritieke momenten uit te spreken in interprofessionele teams wordt gebruik gemaakt van de praktijkaanpak ‘SUITS’, Speak Up in Interprofessionele Teams Strategie. In deze leermethode zijn specifieke interventies opgesteld en gebaseerd op Crew Resource Management (CRM), een strategie voor interprofessioneel samenwerken.
Het expertisecentrum ondersteunt het (leren) omgaan met human factors vanuit drie pijlers: onderzoek, onderwijs en praktijkontwikkeling. Vanuit deze invalshoeken is SUITS ontwikkeld en met de praktijk uitgetest in pilots; bijvoorbeeld het toepassen van professionele communicatiestructuren en gedrag tijdens het uitvoeren van dagelijkse zorgsituaties. Het algemene doel is speak up zo optimaal mogelijk te borgen in teams en afdelingen als geheel. Andere onderwerpen zijn: goed leider- en volgerschap, gedeeld situatiebewustzijn, (leren) stress hanteren als manier om te blijven handelen vanuit professioneel gedrag.
Werkwijze
Het Expertisecentrum Human Factors heeft SUITS ontwikkeld om in interprofessionele zorgteams speak up zo optimaal mogelijk te waarborgen.
SUITS bestaat uit vier interventies, met voor- en nametingen over onderwerpen die geassocieerd zijn met speak up (de twee rode blokjes in de figuur). De bevindingen van deze metingen worden teruggekoppeld aan de deelnemende teams voor verdere praktijkontwikkeling en vervolginterventies. Als start voor speak up in zorgteams is een korte online module opgesteld (groene blokje).
Voor speak up zijn specifiek gedrag en teamvaardigheden van belang. Deze worden getraind door middel van CRM in de vorm van een scenariotraining in een skillslab (1e paarse blokje). Wat in het skillslab is getraind, wordt overgezet naar leren op de werkplek. Dat gebeurt door praktijkbegeleiding te geven aan interprofessionele teams tijdens de dagelijkse patiëntenzorg (2e paarse blokje). Aanvullend hierop wordt 1-op-1 coaching gegeven aan team- en medische leiders, vanwege de sturende invloed van het management (oranje blokje).
Alle interventies zijn inhoudelijk opgesteld vanuit onderzoekliteratuur. In het bijzonder is gekeken naar hoe de human factor speak up, duurzaam geborgd kan worden in de samenwerking in multidisciplinaire teams. Door speak up te implementeren via SUITS ontstaan nieuwe ervaringen en vragen over professioneel handelen in teams. Deze kunnen worden ingebracht in skillslab trainingen en/of in de praktijk als begeleidingsdoel worden opgenomen. Hiermee is de PDCA cyclus van professionele ontwikkeling van human factors in zorgteams geborgd. Meer algemeen wordt vanuit de professionele beroepshouding bijgedragen aan een veilig leer- en werkklimaat.