In eerste instantie zat de verpleegkundige erbij wanneer de familie de film bekeek, omdat de verpleegkundigen het idee hadden dat het mogelijk een te zware film zou zijn voor de familieleden. ‘Dit bleek mee te vallen’, zegt Frank. ‘Daarom bekeken de familieleden de film later thuis een dag voor het gesprek en kunnen ze aan de hand van de gesprekskaart het gesprek voorbereiden.’ Het gesprek wordt gevoerd door de IC-arts en IC-verpleegkundige vier dagen na de opname.
Omdat Frank Bosch niet meer werkzaam is op de IC in het Rijnstate ziekenhuis, maar op de SEH en de AOA-afdeling, is de verwachting dat dit initiatief voorlopig niet meer wordt opgestart. Wel is hij nog steeds bereikbaar om te sparren met geïnteresseerden.
Behandeling op maat
De film en gesprekskaart helpen bij het betrekken van de naasten en het bevorderen van de uitwisseling van informatie, zodat een behandeling op maat kan worden opgesteld. Verder houden de familieleden en professionals elkaar ook scherp door met elkaar mee te denken. Hierdoor kan de patiëntveiligheid toenemen en de zorg gerelateerde schade afnemen. Het kost meer tijd om dit gesprek te voeren dan het standaardgesprek. De verwachting is wel dat het uiteindelijk tijd oplevert, omdat er minder vragen zijn achteraf en veel wordt ondervangen tijdens het gesprek.
De film heeft ongeveer €10.000,- gekost. Daarnaast zitten er uren in van Frank en collega’s om het te bedenken en uit te werken. Wil je ook aan de slag met het verbeteren van de informatievoorziening op de IC? Lees via onderstaande knop meer over dit initiatief in een artikel in Medisch Contact. Of neem contact op met Frank Bosch. Hij denkt graag met je mee.