Een ouder van een patiënt op de IC Kinderen (naast vader ook Apache helikopterpiloot) merkte op dat er binnen de IC-afdeling veel afstemming en communicatie nodig is tussen teamleden. Hij vroeg de zorgverleners hoe zij hierin getraind werden. Deze vraag maakte de zorgverleners nieuwsgierig en zo werd er een start gemaakt met het voeren van gesprekken over het belang van teamtraining.
Er is een methode ontwikkeld op de IC Kinderen met drie trainingsvormen. De CRM-basistraining en vervolgtraining zijn opgezet in samenwerking met het Centrum voor Mens en Luchtvaart. Daarnaast is een simulatietraining ontwikkeld. In deze training worden door middel van teamscenario’s de CRM-principes praktisch getraind.
- CRM-basistraining
Elke nieuwe medewerker wordt binnen het eerste jaar ingeroosterd voor deze tweedaagse training waarin de CRM-principes worden behandeld. Er wordt gewerkt met teamopdrachten en er is veel ruimte voor dialoog: wat is er nodig om een effectief team te zijn? De training wordt afgesloten met team-simulatie training.
- CRM-vervolgtraining
Elke twee jaar volgen alle medewerkers de 1-daagse vervolgtraining, waarbij aan de hand van casuïstiek de CRM- principes besproken worden. Ook biedt de vervolgtraining gelegenheid tot reflectie op de afgelopen 2 jaar. Waar staan we nu? Wat is er nodig om verder te verbeteren in de samenwerking? Wat zijn voor de afdeling op dit moment actuele thema’s?
- De teamscenariotraining
Elk jaar wordt elk teamlid ingeroosterd om een dag teamscenario’s in simulatiesetting te volgen. Het doel hiervan is om onder andere de CRM-instrumenten praktisch te trainen, zoals time out procedures, huddles, leiderschap en (de-)briefings.
Alle leden van het team volgen de trainingen: artsen, verpleegkundigen, zorgassistentes, afdelingsassistenten, secretaresses en ondersteunende diensten. Elke groep is een afspiegeling van het multidisciplinaire team zoals dat in de dagelijkse praktijk met elkaar de zorg levert. Daarnaast wordt de training gegeven door trainers vanuit de (eigen) werkvloer, en ook in multidisciplinair verband.
Omdat er veel vraag is naar deze training is door de CRM-trainers van de IC Kinderen een vierde training ontwikkeld:
- ‘Train the trainer’ methode
Deze training is bedoeld om andere trainers op te leiden, zodat andere afdelingen ‘eigen’ teams kunnen trainen en getraind houden. Doordat een afdeling niet afhankelijk is van externe trainers, kan men de trainingen makkelijk inbedden in de infrastructuur van de afdeling.