Aan de slag

Testing 1234

Dankzij de inzet van zorgprofessionals, managers en bestuurders is de zorg-gerelateerde schade en sterfte de afgelopen jaren gedaald. Maar het kan nog beter, want nog steeds sterven onnodig ieder jaar ruim duizend patiënten in ziekenhuizen. Nog meer protocollen, richtlijnen en regels maken de zorg niet veiliger. Door aandacht te besteden aan het verbinden van mensen en leren van elkaar, zorgt het vertrouwen op het vakmanschap van onze professionals voor meer patiëntveiligheid. Dat is precies wat we beogen te doen bij Tijd voor Verbinding.

Inmiddels hebben we binnen het programma vele mooie praktijkvoorbeelden opgehaald. Hierdoor hebben we inzicht gekregen in hoe in een zorgorganisatie de beweging te starten naar het verbeteren van de patiëntveiligheid. Wat dit vraagt van een afdeling Kwaliteit & Veiligheid. Hoe werkklimaat en cultuur van invloed zijn op de mogelijkheden binnen jouw zorgorganisatie; de rol van het bestuur. Hoe waardevol ervaringsdeskundigheid van patiënten kan zijn. 

Wil je bijdragen aan het agenderen van het gesprek over patiëntveiligheid op of rondom je werkplek? Wij geven je graag handvatten via onderstaande onderwerpen.

Ambassadeur worden?

Ambassadeurs zijn mensen die de missie van een organisatie (willen) kennen èn steunen.

Onze missie om de volgende stap te zetten in kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid kunnen we niet uitdragen zonder het werk van ambassadeurs. 

Wil je binnen jouw zorgorganisatie ambassadeur worden van Tijd voor Verbinding? Neem dan contact op met Ada van den Bos of Gijs Boss.

Aan de slag met een initiatief rondom patiëntveiligheid

Ondersteunend campagnemateriaal kan je helpen om binnen je organisatie aandacht te vragen voor patiëntveiligheid. Stimuleer anderen om een bezoek te brengen aan onze website, waar zorgprofessionals kunnen leren van inspirerende voorbeelden uit andere zorginstellingen.

In de toolkit vind je: 

    • Tijd voor Verbinding corporate story: waarom doen we wat we doen. 
    • Beelden die je kan gebruiken voor websites, nieuwsbrieven en social media posts. 
    • PDF van posters/advertenties. 
    • Social media posts (call-to-action). 

Download hier de campagne toolkit.

Ideeën voor toepassing van de toolkit:

  • Hang de posters op in koffiekamers, op de gang op jouw afdeling.
  • Gebruik de standaard tekst op bijvoorbeeld intranet of zorg dat deze bekend is bij Kwaliteit & Veiligheid.
  • Stimuleer het delen via social media van de beelden en posts.
  • Gebruik de toolkit bij bijeenkomsten, zoals met de cliëntenraad of interne overleggen.

Een voorbeeld is hier te vinden. 

Mis je iets, ben je op zoek naar een ander type bestand of wil je graag delen hoe jij de campagne inzet? Mail naar Margo den Ouden.

 

Welke acties kun je organiseren? Enkele voorbeelden uit de week van de patiëntveiligheid 2021 ter inspiratie: 

  • De Raad van Bestuur, verpleegkundige, staf en cliëntenraad lopen gezamenlijk een aantal veiligheidsrondes; de afdelingen die zij bezoeken krijgen een TvV-kletspot. Lees hier meer over deze actie.
  • Woordwolken: medewerkers kunnen deze hele week 2 woordwolken vullen via een link op het intranet. Gevraagd wordt: Waar ben je trots op met betrekking tot de patiëntenzorg (op jouw afdeling)? Welke mogelijkheden zie jij voor het verbeteren van de patiëntveiligheid (op jouw afdeling)? De afdeling K&V verwerkt dit in een woordwolk. 
  • Elke dag een lunchbijeenkomst met een thema zoals MDG met de patiënt, menselijke factoren bij patiëntveiligheid, antistolling, patiënttevredenheid voor de palliatieve patiënt, net even anders, (optimaal) pijnbeleid.  
  • Minisymposium organiseren. 
  • Verbetermarkt: een middag samen leren en inspireren.  
  • Gluurmuur waarop verbetertrajecten worden gepresenteerd. Aan de hand van criteria stelt een jury een winnaar vast. Daarnaast gaan deelnemers ook op bezoek bij de afdelingen van de verbetertrajecten.  
  • Afdeling K&V post dagelijks een thema of bericht op het intranet.
  • Spel organiseren: vraag op een ludieke manier aandacht voor veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan 'Raad het geluid', waarbij men een geluid kan raden passend bij het thema, bv. persoonlijke hygiëne van medewerkers tijdens werk.
  • Infostand opzetten in de centrale hal van de zorginstelling met vertegenwoordiging vanuit de cliëntenraad die het gesprek aangaan over ‘Veilige zorg: daar zorgen we samen voor!’. 

De kracht bij deze activiteiten is de combinatie. Zo kun je nog meer en breder aandacht vragen voor patiéntveiligheid, over alle afdelingen heen. Een voorbeeld is het een zogenaamd Verbeterfestival dat het Isala organiseerde. 

 

 

  • Presentaties (sjablonen delen) 
  • Workshops geven voor eigenaarhouders K&V (zie Erasmus) of afdelingen 
  • Inspiratiesessies verzorgen 
  • Spreker zijn op een evenement of congres rondom patiëntveiligheid 
  • Verbindingen leggen met andere zorginstellingen 
  • Tijd voor Verbinding café organiseren 

Aan de slag met het Safety-II gedachtengoed

  • Zet kwaliteitsadviseurs in als netwerkbouwers (ETZ -Ylonne)  
  • Een multidisciplinaire werkgroep (K&V, VAR, medische staf, expert TvV etc) organiseert themabijeenkomsten. Haak communicatie aan voor publiciteit (Alrijne – Gijs) 
  • Workshops van thema-eigenaren patiëntveiligheid, K&V en TvV. (Erasmus – Gijs) 
  • Formeer clinical excellence teams (Bergman Clinics - Stephanie) 

tips en tricks

Bij Learning from Excellence (LFE) leren medewerkers samen van excellent werk in de alledaagse zorg. Dit doen ze via een laagdrempelig interprofessioneel meldsysteem, om zo onderling werk dat (opvallend) goed gaat meer expliciet te waarderen en er ook interprofessioneel van te leren. Iedereen kan een melding maken over iedereen: medisch specialisten, verpleegkundigen, schoonmakers, beveiligers, management, baliemedewerkers etc.

Essentieel voor het Multidisciplinaire gesprek is een leeromgeving met psychologische veiligheid.

  • Animatie open en veilig teamklimaat (LUMC)
  • Tips 
  • Veiligheid in multidisciplinaire teams kan herkend worden aan de volgende elementen:
    - Samenwerking tussen afdelingen
    - Samenwerking binnen afdelingen
    - Goede wisseling van diensten
    - Hoge meldingsfrequentie van fouten
    - Niet-straffende reactie op fouten
    - Open communicatie over fouten
    - Feedback en leren van fouten
    - Verwachtingen en acties van leidinggevenden zijn duidelijk
    - Steun vanuit het management
    - Adequate personele bezetting
    - Algemene perceptie van patiëntveiligheid

Meer weten over dit thema? Bekijk dan de webinar met Josiene Beks over psychologische veiligheid.

 

 

 

 

Campagne

Met ondersteunend Tijd voor Verbinding - campagnemateriaal doen we een call-to-action: breng een bezoek aan onze website waarbij zorgprofessionals kunnen leren van inspirerende voorbeelden uit andere zorginstellingen en zo samen de volgende stap te zetten in patiëntveiligheid.

De campagnebeelden en -teksten hebben we samengevoegd in een toolkit. Daarin vind je:

  • Tijd voor Verbinding corporate story: waarom doen we wat we doen.
  • Gefotografeerde beelden die je kan gebruiken voor websites, nieuwsbrieven en social media posts.
  • PDF van posters/advertenties.
  • Social media posts (call-to-action).

Klik op de campagne toolkit hieronder om de bestanden te downloaden. Mis je iets, ben je op zoek naar een ander type bestand of wil je graag delen hoe jij de campagne inzet? Mail naar Margo den Ouden

Contact met het team

We helpen je graag op weg. En natuurlijk kun je altijd contact opnemen met de netwerkbouwer van Tijd voor Verbinding in jouw regio. Om te sparren, voor meer informatie over de voorbeelden of voor een kennisvraag.

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.