In het kort
Hoe werkt het Trombosezorgportaal?
- Patiënten kunnen zelf inloggen en kalender bekijken.
- Patiënten kunnen zelf relevante informatie invoeren, zoals (zelf gemeten) INR-waarden, ziekte, complicatie, etc.
- Er is een koppeling met het EPD waardoor patiënten kunnen worden aangemeld voor een ingreep met tijdstip en uit te voeren beleid.
- De portal werkt real time, dus bij een melding (bv. INR, bloedneus, nierfunctie) voor of door een patiënt kan, indien nodig, direct actie van doseerarts, Physician Assistant (PA), trombosezorgconsulent of patiënt volgen. Dit werkt twee kanten op. In geval van relevante adviezen worden patiënten voor de zekerheid gebeld.
- Vertrouwelijke gegevens worden verwerkt in een beveiligde omgeving; patiënten loggen in met DigiD.
- Het trombosezorgportaal is overal toepasbaar en ook externen kunnen overal inloggen. Dit is bijvoorbeeld erg prettig bij diensten (op afstand).
- Het Trombosezorgportaal werkt op zowel computer/laptop, tablet als smartphone.
- Toekomst:
- Patiënten een nog actievere rol geven d.m.v. een App, waarin zij bloeding, vergeten INR, etc. kunnen melden, of beeldbellen.
- Centric biedt mogelijkheden tot een dasboard waarin overzichtelijk data verwerkt staan. Hierdoor heb je beter overzicht wat betreft ziekten, problemen.
Welke informatie vastleggen?
Anamnese, indicatie, neven-indicatie, contra-indicatie, antistollingsmedicatie (VKA, DOAC, TAR), dosering/doseerritme, startdatum antistollingsmedicatie, gewenste einddatum antistollingsmedicatie, INR (streefgebied), verminderde nierfunctie, patiëntkenmerken (bv. alcohol/drugsgebruik, perifeer arterieel vaatlijden), trombosezorgconsulent, verwijzer, interfererende medicatie, bijkomende ziektes (die INR kunnen beïnvloeden), behandelwijze (= locatie waar patiënt onder controle is), kalender (doseerschema VKA), medische afspraken en opmerkingen (hoe om te gaan met VKA/DOAC bij een ingreep, bloeding, etc.).